دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • تاریخ انتشار : 1396/09/21 - 12:43
  • تعداد بازدید : 791
  • تعداد بازدیدکننده : 61
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
  • /Z469

دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی

دفاع از پایان نامه خانم فرزانه روحانی




عنوان پایان نامه:بررسی اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد در علایم وسواس فکری و عملی، افسردگی، نشخوار فکری و انعطاف پذیری روانشناختی در مبتلایان به اختلال وسواس فکری و عملی



اساتید راهنما و مشاور:دکتر مراد رسولی آزاد، دکترفاطمه قریشی و دکتر حسین اکبری



مکان و زمان ارائه پایان نامه: شنبه 25 آذر 1396 ساعت 12:30/ دانشکده پزشکی، سالن طبیب



چکیده پایان نامه:



این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده با دو گروه مداخله (گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT-Gهمراه باSSRIs ) و گروه کنترل (مصرف SSRIs) می باشد. ارزیابی های تشخیصی اولیه با استفاده از مصاحبه بالینی توسط روانپزشکان دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام شد. داده های آماری از طریق فرم اطلاعات جمعیت شناختی، مقیاس خود گزارشی شدت وسواس فکری و عملی ییل براون، مقیاس پاسخ های نشخواری و پرسشنامه پذیرش و عمل در سه مرحله پیش ازمون، پس ازمون و پیگیری توسط 32 فرد مبتلا به وسواس تکمیل شد. تحلیل آماری داده ها با استفاده از ازمون کلموگروف اسمیرنف، تست لون، کای اسکوئر، ازمون تی و تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر انجام شد.



نتایج کاهش معنادار شدت وسواس فکری و عملی و افزایش معنادار انعطاف پذیری روانشناختی را در گروه ACT-Gنشان داد. کاهش نشخوار فکری گرایش به معناداری داشت بطوریکه کاهش نمرات برای زیر مقیاس انعکاس معنادار بود. اگرچه کاهش افسردگی در هر دو شرایط درمانی قابل توجه بود ولی تفاوت معناداری در بهبود افسردگی مشاهده نشد، با این حال کاهش شدت افسردگی در گروه مداخله تا حد کمی بیشتر بود.



در درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد انعطاف پذیری روانشناختی عمده ترین آماج درمانی برای مبتلایان به OCDاست. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد می تواند روشی برای ارتقا خدمات درمانی بیماران OCDدر کنار مصرف SSRIsباشد.



اختلال وسواس فکری و عملی، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، داروهای بازدارنده بازجذب سروتونین، افسردگی، نشخوار فکری، انعطاف پذیری روانشناختی




  • گروه خبری : دفاع پایان نامه
  • کد خبر : 12316
کلمات کلیدی

تصاویر

http://medicine.kaums.ac.ir//UploadedFiles/NEWS/defae2.jpg
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

عبارت خود را درج و جهت جستجو
تنظیمات قالب